Łuki, krzywe przejściowe, przechyłki
Łuk poziomy składa się z łuku o stałym promieniu oraz najczęściej także krzywych przejściowych na poczatku i końcu łuku, stosowanych w celu uniknięcia gwałtownych zmian przyspieszenia odśrodkowego. Minimalny dopuszczalny promień łuku zależy od kategorii linii i warunków miejscowych. Zasady przedstawione w poniższej tabeli dotyczą linii po których pociągi poruszają się z prędkościami do 160 [km/h] - przy większych prędkościach promienie muszą być większe (np. dla Vmax = 250 [km/h] Rmin ~= 4000 [m]).
Minimalny promień łuku [m] w zależności od kategorii linii oraz terenu:
Kategoria | nizinny | podgórski | górski |
Magistralna | 2000 (1500) | 1500 (1200) | 800 (600) |
Pierwszorzędna | 1500 (1200) | 1000 (600) | 600 (400) |
Drugorzędna | 800 (600) | 500 (400) | 400 (300) |
Znacz. miejsc. | 500 (400) | 300 (250) | 300 (200) |
Promień łuku warunkuje maksymalną prędkość jazdy po nim. Ograniczeniem jest przyspiesze odśrodkowe działające na tabor w łuku, którego największa dopuszczalna wartość wynosi w Polsce 0.6 (wyjątkowo 0.65) [m/s^2]. Stąd:
Vmax [km/h] = sqrt(0.65 [m/s^2] * R [m])*3.6
Większą prędkość uzyskać można poprzez zastosowanie przechyłki, dzięki której wektor wypadkowego przyspieszenia skierowany jest równolegle do pionowej osi taboru. Przechyłka mierzona jest jako różnica wysokości toków szynowych w mm, przy czym największa przechyłka dopuszczalna w Polsce wynosi 150 [mm]. Wartość przechyłki oblicza się ze wzoru:
h [mm] = 11.8*V [km/h]^2 / R [m]
Długość rampy przechyłkowej, czyli odcinka o liniowo wzrastającej przechyłce przed łukiem (niemal zawsze pokrywa się z krzywymi przejściowymi, opis niżej):
L [m] = V [km/h] * h [mm] / 100 (wyjątkowo 125)
W czasie przejazdu z odcinka prostego na łuk lub odwrotnie następuje gwałtowny przyrost lub spadek przyspieszenia odśrodkowego. Aby tego uniknąć, stosuje się krzywe przejściowe (klotoidy), czyli odcinki o zmiennej krzywiźnie, podczas przejazdu po których przyspieszenie zmienia się liniowo. Schemat krzywej przejściowej przedstawiony jest poniżej:
Krzywa przejściowa niemal zawsze pokrywa się z rampą przechyłkową, dlatego jej długość można przyjąć ze wzoru na długość rampy przechyłkowej, podanego wyżej. Kąt zwrotu krzywej przejściowej, oznaczony literą β, jest kątem łuku o długości L/2 i promieniu R:
β [rad] = L [m]/(2*R [m])
Parametr p obliczyć można ze wzoru:
p [m] = L[m]^2 / (6*R[m]) - R*(1-cos(β))
Wartość przechyłki h, podaną w milimetrach, na potrzeby symulatora trzeba przeliczyć na stopnie - z wystarczającą dokładnością można przyjąć że a [deg] = 0.04*h [mm]. Wszystkie parametry można wyliczyć automatycznie korzystając z programu: krzywe.rar
Budowanie krzywej przejściowej
Krzywą przejściową prosto można osiągnąć poprzez zastosowanie flexów. Do końca odcinka prostego dodajemy odcinek pomocniczy o długości L/2, przesunięty w odpowiednią stronę o wartość p, następnie dodajemy do niego kolejny odcinek pomocniczy - łuk o długości L/2 i promieniu R, po czym kontynuujemy budowę właściwego łuku nie zapominając o przechyłce. Teraz usuwamy odcinki pomocnicze i wstawiamy w ich miejsce flex o odpowiednich parametrach przechyłki.
Powrót do strony głównej